Gebruik jij al zakelijk WhatsApp?

WhatsApp voor bedrijven
Al je klanten zijn te bereiken via WhatsApp, dus waarom is jouw bedrijf nog niet bereikbaar via WhatsApp voor je klanten? Eigenlijk een vrij logische vraag! Toch zijn er nog niet veel organisaties die dit medium benutten. Een kans dus voor jouw bedrijf! Zo kun je je met jouw klantenservice onderscheiden. In deze blogpost daarom het hoe en waarom van Whatsapp voor bedrijven!

WhatsApp als klantenservice!
Alleen in Nederland al zijn er 9,4 miljoen actieve WhatsApp gebruikers, en jij bent daar waarschijnlijk één van. We hoeven je niet te vertellen wat die gebruikers privé allemaal via WhatsApp doen en regelen.

Als bedrijf ben je altijd bezig om je bereik onder (potentiële) klanten te vergroten, en met 9,4 miljoen Nederlanders binnen handbereik kan WhatsApp voor bedrijven jouw organisatie een enorme boost geven.

Regelmatig ervaar ik het gemis van de bereikbaarheid via WhatsApp bij bedrijven.
Je kan toch ook gewoon bellen of een mail sturen zou je denken…….

Ja dat kan. Tijdens openingstijden kun je gewoon bellen, in de hoop dat je snel iemand aan de lijn krijgt. Echter, ik kijk er vaak al tegen op om de kapper te bellen voor het maken van een afspraak. Omdat ik van maandag tot vrijdag “gewoon” aan het werk ben, moet ik meestal namelijk bellen als ik aan het werk ben. Ik loop dan eerst naar een rustige ruimte om te kunnen bellen. In de hoop dat iemand de telefoon al opneemt, anders kan ik weer terug naar mijn werkplek met de gedachte het later nog meer eens te proberen.

Een paar uur later besef ik me dat ik nog steeds niet heb gebeld en ik probeer wederom een rustige plek op te zoeken om te gaan bellen. Na het doornemen van de verschillende opties en de afspraak te hebben ingepland, hang ik op en loop ik weer terug naar mijn plek. Eigenlijk al bijna vergetend of de afspraak nu zaterdag om 09:00 of toch pas om 09:30 was ingepland? Ik gok maar op 09:00 dan ben ik in ieder geval niet te laat……

Hoe eenvoudig was het geweest als ik een appje kon sturen?

WhatsApp: perfect zakelijk in te zetten!
WhatsApp voor bedrijven is een laagdrempelige en eenvoudige manier om persoonlijk contact met jouw klanten op te zetten, en een goede toevoeging op uw bestaande communicatiemiddelen. Bovendien ondersteunt WhatsApp een makkelijke manier om media content te delen met je klanten!

Je kunt WhatsApp voor verschillende doeleinden inzetten. Je kan hierbij denken aan een meldpunt voor jouw klanten of klantenservice, maar WhatsApp is ook geschikt voor interne communicatie binnen jouw bedrijf. Koppelingen met je website, abonneelijsten of bijvoorbeeld een CRM systeem behoren ook tot de mogelijkheden.

WhatsApp succesvol ingezet bij Schippers

Een aantal van onze klanten hebben WhatsApp voor bedrijven al succesvol toegepast. Zo ook onze klant Schippers uit Bladel. Schippers is een leverancier van agrarische producten en diensten. Zij verkopen deze onder andere via een webshop. Schippers heeft al jaren een succesvolle (telefonische) klantenservice, maar is altijd op zoek naar andere manieren om interactie met klanten aan te gaan en zo hun dienstverlening uit te breiden.

Sinds het bedrijf WhatsApp gebruikt kunnen storingen veel sneller en makkelijker opgelost worden. Ook valt op dat WhatsApp een laagdrempelige manier is voor klanten om contact met het bedrijf te zoeken. Bovendien kunnen er ook foto’s of intructie filmpjes meegestuurd worden, waardoor medewerker en klant elkaar nog beter begrijpen - iets wat aan de telefoon nog wel eens lastig gevonden wordt.

Win-win-win situatie
Een concreet voorbeeld waaruit blijkt dat WhatsApp perfect werkt voor Schippers, is een storing die het bedrijf zeer snel op kon lossen. Het bedrijf kreeg melding van een storing op een apparaat. Na contact te hebben gehad met de klant heeft de klant een foto meegestuurd van het onderdeel dat niet goed functioneerde. Vervolgens kon vanuit de klantenservice de juiste diagnose gesteld worden op basis van de foto en het bericht.

Conclusie was dat de storing veroorzaakt werd door verkeerde montage van het onderdeel. Klantenservice stuurde daarop een instructie filmpje waarin de montage van het onderdeel stap voor stap getoond werd. Hierdoor was de klant snel geholpen en was een monteur langs sturen niet nodig. Storing oplossen via WhatsApp was in dit geval een win-win-win situatie.

Wil je meer weten over de PHC WhatsApp zakelijk?