25 jaar PHC

‘Van je hobby je beroep maken’ is waar veel mensen van dromen. Als we Hans Loots, oprichter en eigenaar van PHC Telecom & IT, vragen waar het 25 jaar geleden allemaal begon, is dat precies het antwoord dat hij geeft. En nog belangrijker, zo voelt het nu nog steeds. Hoe dat zo is gekomen, vertelt hij graag nog eens. 

Het begon met een Commodore-64

Die hobby waar Hans zijn beroep van maakte, was medio jaren ’80 een Commodore-64. Om spellen te kunnen kopiëren moesten die gekraakt worden en de knappe koppen die dat konden, woonden in de VS. We spreken over een tijd van voordat internet gemeengoed werd, en dus werden de spellen per post op en neer gestuurd.

Toen de eerste modems op de markt kwamen, was dat een uitkomst. Ware het niet dat bellen naar de VS (want internet ging toen nog gewoon via de telefoonlijn) 20 gulden per minuut kostte. Via een omweggetje was daar wel aan te ontkomen, en dat legde de basis voor Hans. Want die slimmigheidjes en handigheidjes uitvogelen en vervolgens perfectioneren, dat zat in zijn bloed.

Zo regelde hij voor zichzelf én zijn beste vriend begin jaren ’90 de eerste mobiele telefoon. Door een fout te ontdekken in de Greenpoint Kermit (die herkenbare groene, openbare telefoon) en met Greenpoint en KPN te onderhandelen, scoorde hij een Motorola t.w.v 10.000 gulden én een jaarabonnement van 250 gulden per maand.

Op school waren ze minder blij met zijn ‘mobieltje’ en toen hij klaar was op de middelbare school en aan een vervolgopleiding begon, stelde oom Tom Aarts hem eens de vraag: “Moet jij niet eens kiezen jongen?” Kiezen tussen een verdere opleiding of verder gaan met zijn werk. Want Hans werd als broekie al gevraagd door ondernemers uit de familie om ze te helpen bij communicatievraagstukken.

De keuze die Hans maakte, mag duidelijk zijn: in 1996 koos Hans voor ondernemen en in januari 1997 was PHC een feit. Vandaag viert Hans, samen met zijn team, het 25-jarig bestaan van zijn bedrijf.

Als niemand het meer weet, zoekt Hans nog even verder

Hans staat als kind al bekend als die jongen die een oplossing zoekt voor hetgeen anderen onmogelijk achten. En daar gaat hij tot de dag van vandaag mee door. Hij herinnert zich nog klanten uit de begindagen van PHC die aanklopten met de mededeling “Ik heb alles bij … gekocht maar daar hebben ze geen oplossing voor mijn probleem. Ze zeiden dat ik het maar bij jou moest gaan vragen.”

Hans vertelt: “Ik neem geen genoegen met ‘dat gaat niet’. Die klant die steeds niet bereikbaar was en dat op dat moment vanwege privéomstandigheden erg belangrijk vond, kon ik uiteindelijk helpen. Het kostte me wat tijd maar ik vond het probleem. En de oplossing was eigenlijk heel eenvoudig.

Ik verdiende er toen geen stuiver aan, maar hij is een trouwe klant geworden. Kwam ik hem tegen, dan kwam ie altijd een praatje maken. Zijn zoon heeft na zijn overlijden het stokje overgenomen en vertelt dit verhaal tot de dag van vandaag nog.”

Inmiddels doet Hans het al lang niet meer alleen, hij heeft ruim 55 professionals om hem heen lopen die van PHC het succes maken wat het nu is. Al wil Hans het liever geen succes noemen: “Dat moeten anderen maar zeggen. Maar ja, na 25 jaar mag ik wel zeggen dat we iets goed doen met PHC. Wat ik belangrijk vind, is dat we alles doen om de beste oplossing voor de klant te vinden. Leveranciers weten dat, dus die sturen soms klanten met op het eerste gezicht onoplosbare problemen naar ons toe. Ik ben dan onwijs trots als wij het wél voor elkaar weten te krijgen. Trots op PHC, trots op de mensen die PHC maken.”

Orange Army

Al die mensen die PHC maken, die zijn onderdeel van The Orange Army. “Diezelfde klant, die jaren geleden met zijn bereikbaarheidsprobleem bij me kwam, zei ooit tegen me: ‘Hans, als jullie binnenkomen met je oranje stropdassen, dan zijn jullie er ook echt. Ik pik jullie er altijd zo tussenuit. Doe je goed.’ Dat was een mooi compliment, want deze man was een ware marketinggoeroe en wist wel iets van kleding.”

Toch duurt het dan nog jaren totdat Team PHC omgedoopt wordt tot Orange Army. “Als ik nu terugkijk, dan waren we altijd al een Orange Army. Wij vechten voor onze klant en hebben kameraadschap en broederschap als idealen. Dus eigenlijk hadden we al jaren The Orange Army moeten heten. Ik ben elke keer trots als ik ons team, met onze oranje stropdassen, ergens binnen zie lopen. Ik zie dan een ook echt een Army,” aldus Hans.

Op de vraag wat hij de mooiste momenten van de afgelopen jaren vindt, noemt Hans dan ook de momenten van samen succes vieren. De weekenden weg, met PHC’ers en aanhang, de borrels en feesten: “Als ik zie dat al die mensen genieten, dan geniet ik ook. Daar draait het om, dat is het Orange Army gevoel. En natuurlijk wanneer wij een klant kunnen helpen met een bijna onoplosbaar probleem of een mooie uitdaging, dan ben ik trots op ons team.”

De toekomst van telecom, IT én PHC

Of PHC over 25 jaar het 50-jarig jubileum viert? Als het aan Hans ligt wel: “Ik heb nooit de ambitie gehad om de grootste te worden. En zeggen dat je de beste bent, dat moet je niet over jezelf roepen. Het grootste compliment komt altijd van een klant, die tevreden of blij met een oplossing is, of die kiest voor onze dienstverlening. Als vendoren ons een award geven, dan zegt dat ook wel iets.

Maar, ik heb altijd gezegd dat ik alleen wil ondernemen als ik er zelf nog steeds gelukkig van word. Mijn werk bij en met PHC voelt nog steeds, elke dag, als een uit de hand gelopen hobby. Dus als het aan mij ligt, plak ik er nog 25 jaar aan vast! Samen met al deze mensen natuurlijk, want zonder hen is er geen PHC.”

Het zal ook betekenen dat PHC zichzelf af en toe opnieuw moet uitvinden. De wereld staat niet stil, en de wereld van communicatie, telecom en IT verandert snel. Dat betekent ook dat je bij PHC niet meer alleen terecht kunt voor alle telecom gerelateerde vragen, maar ook voor vraagstukken over bijvoorbeeld de moderne werkplek en Microsoft Teams ben je als klant aan het juiste adres.

Meebewegen en voor de massa uit lopen

“Wie had 15 jaar geleden gedacht dat Nokia totaal weggevaagd zou zijn? Dat we met één device alles zouden kunnen doen? We zijn van een apparaat gekomen waarmee je kon bellen en later sms’en, en staan nu met een smartphone met een fantastische camera, waarop we live een voetbalwedstrijd of film kunnen kijken, waar we muziek op kunnen luisteren en waarmee we kunnen werken.

En niet alleen wij, vrijwel iedereen loopt voor zijn of haar werk met een smartphone of tablet. Het is een tool geworden, onderdeel van de gereedschapskist. Ook voor techneuten en mensen die gewend zijn met de handen te werken. Nokia had dat voorzien. Lang voordat er een App Store of Play Store was, nog voordat de smartphone bestond, hadden zij deze ideeën al. Helaas hebben ze het zelf niet uit kunnen voeren, maar als je zo’n visie hebt, ben je een hele goeie.

Wat wij met PHC proberen te doen, is niet alleen meegaan in elke verandering, trend en innovatie, maar ook om voor de massa uit te lopen. Als ik dan mag zeggen wat PHC PHC maakt, dan is dat het, samen met de wil om voor alles een oplossing te vinden,” sluit Hans af.

Wij feliciteren Hans met 25 jaar professioneel ‘hobbyen’, bedanken The Orange Army voor hun inzet, de klanten en vendoren voor de samenwerking en het vertrouwen! Op naar de volgende 25.