PHC
Bedien de website met je mobiel

Apple Business Manager

02-okt-2018

Het bedrijfsleven wordt steeds mobieler, medewerkers krijgen steeds meer de gelegenheid om overal en met elk device te werken. Dat betekent dat het beheer van mobiele devices steeds belangrijker wordt. Apple speelt al jaren slim in op deze ontwikkelingen en biedt tools aan om het beheer en de uitrol zo makkelijk mogelijk te maken. De producten van Apple zijn intuïtief en gebruiksvriendelijk en daarom zijn ze goed in te zetten binnen een zakelijke omgeving. De nieuwste ontwikkeling op zakelijk gebied van Apple is Apple Business Manager. PHC volgde een training van deze nieuwe portal en neemt je hier mee in de mogelijkheden en nieuwigheden.

Als zakelijke gebruiker kon je voorheen bij Apple gebruik maken van onder andere de DEP (Device Enrollment Program) portal voor de registratie en beheer van (nieuwe) apparaten en de VPP (Volume Purchase Program) portal voor het beheer van content als Apps en Books. Deze twee portals zijn samengevoegd tot Apple Business Manager. Hieraan is ook het beheer van gebruikersrollen toegevoegd als nieuwe functionaliteit.

Apple Business Manager is dus dé nieuwe portal voor organisaties om devices, content en rollen te beheren. De naam Apple DEP verdwijnt, al blijft het klantnummer voor organisaties voorlopig nog een DEP ID heten.

Upgrade Apple DEP naar Apple Business Manager

Wanneer je als organisatie al DEP gebruikt en sinds iOS12 inlogt op deploy.apple.com wordt er gevraagd de nieuwe algemene voorwaarden te accepteren. Het is van belang dat je dit doet om gebruik te kunnen blijven maken van Apple DEP. Wanneer je dat gedaan hebt, wordt er tevens gevraagd om te upgraden naar de nieuwe Apple Business Manager. Je bepaalt zelf wanneer je klaar bent voor de upgrade. De agent zet vervolgens de upgrade in gang. Wanneer je dit doet zal na een paar minuten een nieuwe omgeving gecreëerd worden en kun je niet meer terug. Alle gegevens zoals beheer/inloggegevens, devices, tokens, bestellingen, reseller id’s etc. worden 1 op 1 overgezet. Let op: mocht je organisatie meerdere DEP accounts in gebruik hebben, wacht dan met upgraden naar Apple Business Manager. Via Apple Care is het mogelijk ‘’oude’’ DEP accounts samen te voegen. Op deze manier kun je via één omgeving meerdere locaties beheren door slim gebruik te maken van de nieuwe rollen-functionaliteit. Wanneer je bent geüpgraded dien je voortaan in te loggen via business.apple.com. Nieuw klanten kunnen hier eenvoudig een account aanmaken.
Apple DEP upgrade naar Apple Business Manager

Apple Business Manager Apparaten

Voorheen heette deze functionaliteit Apple DEP. In een eerder blog wordt precies uitgelegd wat Apple DEP voor een organisatie kan betekenen. Heel kort gezegd zorgt het voor onderstaande extra functionaliteiten in combinatie met een Mobile Device Management-oplossing (MDM):

  • Devices automatisch aanmelden bij MDM
  • De configuratie voor gebruikers stroomlijnen
  • Aanvullende instellingen en supervisie beheren

Voor welke apparaten is Apple Business Manager

  • Apple TV
  • iPad
  • Mac
  • iPod
  • iPhone

Apple Business Manager Content

Deze functionaliteit heette VPP en was bereikbaar via een aparte portal. Via Content is het voor een organisatie mogelijk om Apps en boeken op maat aan te kopen en eenvoudig te verspreiden via een MDM-oplossing. Het grote voordeel hierbij is dat je deze naar apparaten kunt pushen zonder dat hier een Apple ID aan te pas komt. De organisatie koopt een app en kan die op deze manier naar een medewerker pushen. Wanneer de medewerker uitdienst gaat, kan de organisatie de licentie intrekken en naar een andere medewerker pushen. Met de nieuwe Apple Business Manager Content kan een beheerder de licenties ook nog wisselen tussen verschillende locaties.

Rollen

De functie Rollen is helemaal nieuw. Voorheen kon je alleen een DEP ID aanvragen met een Apple ID dat nog niet eerder gebruikt was. Door de nieuwe rollen-functionaliteit is dit niet meer noodzakelijk. Met de nieuwe rollenfunctionaliteit is het mogelijk om verschillende rechten toe te kennen aand e hand van verschillende gebruikersrollen. Tevens is het mogelijk om in de omgeving heel eenvoudig nieuwe Apple IDs aan te maken. Let op, deze Apple IDs zijn enkel bedoeld om rollen toe te kennen in de Apple Business Manager portal. En niet om Apple IDs voor collega’s aan te maken en die te gebruiken op apparaten om apps mee te kopen of bijvoorbeeld voor iCloud opslag.

Nieuwe rollen in Apple Business Manager

  • Beheerder

Vanaf nu zijn er maximaal 5 beheerders mogelijk (voorheen maar één). Het voordeel is dat wanneer er een beheerder uit dienst gaat er toch nog anderen alle rechten hebben in de Apple Business Manager. De beheerder is verantwoordelijk voor Apple Business Manager bij je organisatie en voor het accepteren van de voorwaarden van Apple Business Manager. De beheerder heeft automatisch rechten tot alle functionaliteiten. Alle andere rollen kunnen gecombineerd worden. Iemand kan dus meerdere rollen hebben.

 

  • Personenmanager (rollen)
    Binnen je organisatie zijn personenmanagers verantwoordelijk voor specifieke locaties. Zij kunnen aan elke locatie worden toegewezen en personen en materiaal beheren.

  • Apparatenmanager (DEP)
    Apparatenmanagers helpen de beheerder met Apple Business Manager. Zij bevinden zich bij de organisatie en beheren apparaten en MDM-servers.

  • Materiaalmanager (VPP)
    Binnen je organisatie zijn materiaalmanagers verantwoordelijk voor aankopen in bulk bij specifieke locaties. Zij kunnen aan elke locatie worden toegewezen en licenties voor apps en boeken beheren.

  • Medewerker
    Binnen je organisatie hebben medewerkers geen managementbevoegdheden bij specifieke locaties. Zij kunnen zich overal bevinden en hebben basisbevoegdheden binnen Apple Business Manager:

    - Basisbevoegdheden (vereist)
    - Beheerde apparaten gebruiken
    - Inloggen op icloud.com met een beheerde Apple ID
    - Beheerde apps en boeken gebruiken

 

Werknemers kunnen Apple interfaces bedienen met bekende gebaren als swipen, scrollen en tikken. Zo werken ze effectiever samen, houden ze hun zaken beter op orde en hebben ze nieuwe programma’s en procedures binnen no time onder de knie. Mocht je geïnteresseerd zijn geraakt in de nieuwe Apple Business Manager of wil je meer info neem dan vrijblijvend contact op.

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.