PSV is een van de meest succesvolle clubs in de Nederlandse voetbalgeschiedenis. De profvoetbalclub uit Eindhoven won 24 keer de Eredivisie, 14 keer de Johan Cruijff Schaal en 11 keer de KNVB Beker. Daarnaast boekte de club ook internationaal succes met de UEFA Cup in 1978 en de Europacup I in 1988. Als telecompartner ondersteunt PHC de voetbalclub al meer dan twintig jaar bij alles op het gebied van telecomdiensten. Roy Smits, Manager ICT bij PSV, deelt zijn ervaringen en legt uit waarom PHC een belangrijke rol speelt voor PSV.

“We hebben bij PSV geen hele grote IT- en Telecomorganisatie”, vertelt Roy. “Daarom werken we veel samen met partners om zaken uit te besteden. We werken al meer dan twintig jaar met PHC samen en ze zijn letterlijk met ons en de technologie meegegroeid. PHC is een innovatieve club die ons continu meeneemt in de nieuwste ontwikkelingen en meedenkt over nieuwe toepassingen. Dankzij PHC lopen we nooit achter de feiten aan, maar denken we twee stappen vooruit.”

Waar veel mensen niet bij stilstaan als ze aan PSV denken, is dat er achter de voetbalclub ook een bedrijf zit. “Als betaald voetbalclub hebben we een vrij unieke organisatie. We bestaan eigenlijk uit allemaal sub-bedrijven die retail (merchandise), B2B (zakelijke klanten) en B2C (fans) doen. Als een scout belt met een probleem, heeft die een ander soort ondersteuning nodig dan een iemand van de fanservice. Onze bedrijfsvoering en processen zijn echt heel divers”, aldus Roy.

Vaste telefonie voor scout in Mexico

“Eigenlijk ken ik PHC al zolang ik in dienst ben bij de club”, vervolgt Roy. “De wereld van IT en Telecom is in al die tijd erg veranderd. Mijn eerste gezamenlijke project met PHC was om e-mail in te stellen op de smartphones binnen PSV. Daarna hebben we samengewerkt aan de overgang van analoge telefoons van VOIP. Sinds 2019 zijn met onze vaste telefonie volledig overgestapt naar Microsoft Teams. PHC beheert de techniek en licenties voor meer dan honderd vaste nummers. Zo kan onze scout in Mexico of onze hoofdtrainer die ergens op trainingskamp is, altijd iemand te woord staan via een 040-nummer.”

Ondersteuning voor fanservice

“We maken ook gebruik van Roger365 om onze inbound telefonie te beheren, bellers toe te wijzen aan de juiste afdeling en wachtrijen te beheren. PHC beheert alles voor ons: van de integratie tussen Teams en ons CRM-systeem tot de software en hardware die onze fanservice, receptie en andere medewerkers gebruiken. Als bijvoorbeeld een fan ons belt, zien we direct dat hij of zij afgelopen week een PSV-shirt in de fanshop heeft gekocht en waarschijnlijk daarover belt. Dat maakt het contact veel persoonlijker.”

Geen omkijken naar mobiele telefonie

Daarnaast heeft PSV ruim 150 mobiele abonnementen, onder andere voor scouts, directie en de technische staf. Roy: “Wat ik mooi vind is dat PHC een geautomatiseerde webshop biedt, onze medewerkers een eigen tegoed hebben. Ze zien in een digitale omgeving hun tegoed en kiezen zelf een smartphone uit. Als ze het nieuwste model willen en hun tegoed is niet toereikend, dan kunnen ze dat zelf aanvullen via diverse betaalmethodes. Daarna biedt PHC on- en offline ondersteuning bij de installatie, schade, storingen, omruilen en andere zaken. PHC denkt altijd met ons mee en ik heb weinig omkijken naar onze mobiele telefonie.”

De juiste tools voor de technische staf en backoffice

“We zorgen er samen ook voor dat de technische staf van het eerste elftal, het vrouwenelftal en de academy beschikt over Apple MacBooks. Dat doen we omdat de trainers en staf veel gebruikmaken van videosoftware en andere tools om wedstrijden te analyseren. Die hebben dus hardware nodig met iets meer rekenkracht en functionaliteit. Voor de rest van de organisatie heeft PHC een webshop ingericht met hardware voor ruim 400 (thuis)werkplekken. Van draadloze muizen tot toetsenborden en laptops. Iedereen heeft een persoonlijk budget om de werkplek naar eigen inzicht in te richten. Zelfs de medewerkers van onze fanservice werken regelmatig thuis. We zijn altijd en overal bereikbaar tegen minimale beheerswerkzaamheden voor ons als ICT-afdeling”, legt Roy uit.

Tot slot levert PHC de internetlijnen naar buiten. Roy: “Die zijn vooral cruciaal rondom wedstrijden, bijvoorbeeld door het hoge aantal pintransacties. Daarom hebben we een stabiele internetverbinding nodig om alle communicatie te verwerken. Daarin werkt PHC nauw samen met onze andere ICT-partners, zoals onze leverancier van kassasystemen.”

Stap voor stap gebouwd aan IT en Telecom

Het belangrijkste resultaat voor Roy is dat PSV stap voor stap een sterk en modern IT- en Telecomlandschap heeft neergezet. “Tegenwoordig doen we alles in de cloud. We hebben geen hardware meer in eigen beheer, zijn flexibel in onze IT-en Telecomomgeving en het is allemaal stabiel. Iedereen kan werken waar en wanneer hij maar wil. Het klinkt heel simpel: onze IT en Telecom moeten het gewoon doen. Dankzij onze samenwerking met PHC werkt alles goed, zijn problemen snel opgelost en hoeft ons werk er nooit onder te lijden.”

“PHC is een innovatieve club die ons continu meeneemt in de nieuwste ontwikkelingen en meedenkt over nieuwe toepassingen.”
Roy Smits, Manager ICT bij PSV

Wil je meer weten?

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op gebied van Telecom & IT? Plan een vrijblijvende afspraak in met een van onze specialisten, dan bekijken we graag wat we voor jou kunnen betekenen! Bel naar het telefoonnummer 040 – 211 11 11 of stuur een e-mail naar info@phc.nl.

Klik op de afbeelding om de klantcasevideo met PSV te bekijken!