ICT & logistiek: hoe zit dat in jouw bedrijf?

Transport en zakelijke Telecom & ICT: wat betekent dit voor jou?

Transport: de sector bij uitstek waarbij de 24/7 beleving centraal staat. Een voortdurend proces, waarbij communicatie een belangrijk middel is dat zorgt voor de voortgang van de eigen core business. Communicatie bestaat in deze context uit zowel telecom als ICT.

Ondanks allerlei nieuwe ontwikkelingen wordt nog vaak vastgehouden aan de traditionele manier van werken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het werken met een eigen telefooncentrale met analoge (ISDN) verbindingen. Ook meerdere soorten hardware in de (vracht)wagens is een vastgeroest principe.

Wat hiermee over het hoofd kan worden gezien is ICT en logistiek ook op een andere manier samen kunnen gaan. Nog elke dag vragen veel logistiek managers, wagenparkbeheerders, transportbedrijven zich af hoe telecom en ICT diensten een nog betere ondersteuning en doorontwikkeling kunnen bieden voor een verbetering van de eigen core business en bedrijfsprocessen. Dat is ook niet gek want de mogelijkheden en ontwikkelingen volgen elkaar in een zeer snel tempo op. Wij geven je een kijkje in een aantal van deze ontwikkelingen.

Een tweetal voorbeelden van de mogelijkheden:

Track & Trace i.c.m. hardware

Als organisatie wil je bezig zijn met de zaken waar je goed in bent en hier het beste resultaat mee behalen. Instrumenten die je daarbij ondersteunen zijn in dat geval van essentieel belang. Wellicht de meest bekende is het gebruik van Track & Trace systemen, werkend via een mobiele simkaart, welke het hoofdkantoor/de planning alle inzichten geeft die vereist zijn in de hedendaagse transportwereld.

Je krijgt inzicht van de locatie van je (vracht)wagens op de weg, waardoor de planning veel efficiënter kan worden geregeld. Los van de efficiency levert dit ook een meer tevreden eindklant op.

Track & Trace middels een mobiel abonnement geeft daarnaast de volgende mogelijkheden:

De verreden route;

  • Beveiliging tegen diefstal;
  • Inzicht brandstofverbruik;
  • Urenregistratie;
  • Registratie t.b.v. de Belastingdienst.

Nieuw bij het gebruik van Track & Trace is de inzet van hardware in de vorm van bijvoorbeeld een tablet of smartphone, i.p.v. een boardcomputer. Alles in één device.

Het gebruik van hardware kan vele processen versnellen, verbeteren en in ieder geval vergemakkelijken:

Het digitaal verwerken / ondertekenen van werkbonnen. Los van eenvoudige verwerking kunnen documenten met één druk op de knop ook meteen in het juiste systeem worden geplaatst. De eindklant kan direct worden voorzien van een digitale kopie en het risico op kwijtraken van documenten wordt tot een minimum beperkt.

  • Mogelijkheid tot digitale routeplanning. De chauffeur kan via digitale opdrachten de volgende bestemming zien. Kortom: meer efficiency en tijdbesparend.
  • Veiligheid. Documenten slingeren niet meer rond, maar zijn veilig digitaal opgeborgen (MDM).
  • Navigatie.

Integratie Telecom & ICT

Door middel van een vernieuwing in zowel de hardware (Telecom) als ook het interne platform (ICT) zijn onderstaande voordelen te behalen voor uw onderneming:

  • Minder hardware benodigd, waardoor ook innovatie een belangrijk onderdeel wordt.
  • Integreren van de verschillende communicatie kanalen waardoor zowel de nationale  als internationale tarieven inzichtelijker worden en gereduceerd zullen worden.
  • Hogere mate van bereikbaarheid; alles op 1 device.

Internationaal gebruik Telecom & ICT

Veel transport bedrijven opereren reeds binnen de Benelux of zelfs door heel Europa. Anderen zien het buitenland als mogelijke groeimarkt. Goed is het daarom om bij iedere transport case alle internationale do’s & don’ts goed te analyseren en af te stemmen op de situatie, wensen en behoeften van de klant.
Er zijn vele facetten om rekening mee te houden:

  • Internationale voordeelmodules voor zowel spraak als data?
  • Wel of geen voicemail?
  • APN instellingen?
  • Roamingblokkades?

Transport en ICT: kunnen wij van PHC u helpen?

Bij PHC kan je terecht voor een gepast tailored advies op al deze facetten waardoor tegen dezelfde kwaliteit een efficiencyslag met lagere kosten gerealiseerd kan worden.

Loop jij tegen knelpunten aan of wil je simpelweg weten hoe je het proces van Telecom en ICT binnen je organisatie kunt optimaliseren, vraag het Tom.