Nieuw fenomeen in het bedrijfsleven: ´Hé, je laptop gaat over!´

Bellen met één telefoonnummer via mobiel, vaste telefoon én computer

Met je eigen telefoonnummer bellen vanuit documenten waarin je tegelijkertijd met je collega’s werkt, terwijl zij de presentatie onderweg aanpassen op een smartphone of tablet. Deze nieuwe manier van samenwerken is mogelijk met Vodafone Skype for Business en is vanaf nu niet alleen voorbehouden aan grote organisaties. Vodafone maakt deze dienst beschikbaar voor middelgrote bedrijven vanaf 30 medewerkers. Andere functionaliteiten zijn onder andere het aanbieden van een eigen klantenservice of het gebruik van conference calls en webinars met zowel medewerkers als klanten, leveranciers en partners.

Sinds april 2015 is Vodafone benoemd tot Skype for Business launch partner en daarmee nauw betrokken bij de uitrol van deze Microsoft-dienst in Nederland. Daarnaast heeft het met de overname van IT-dienstverlener Nexct vorige zomer veel ervaring in huis gehaald met Microsoft Productivity diensten. Door de koppeling van diensten met het Vodafone-netwerk wordt het mogelijk dat medewerkers één telefoonnummer gebruiken voor hun mobiele en vaste telefoon en daarmee ook bereikbaar zijn via hun laptop. Wanneer iemand wordt gebeld, kan er worden opgenomen via het mobiele toestel, de laptop of de tablet. Het gesprek kan tussentijds eenvoudig worden overgeschakeld van een telefoon naar een computer en vice versa.

Organisatiegrenzen verdwijnen

Skype for Business biedt alle mogelijkheden voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken, zoals bellen, chatten, aan- en afwezigheid inzichtelijk maken, online vergaderen, scherm delen en presentaties tonen. Medewerkers kunnen op dezelfde manier samenwerken met klanten, leveranciers en partners zoals ze dit met collega’s zouden doen. Zelfs zonder dat een gebruiker beschikt over Skype for Business. Patrick van der Spek, Head of Unified Communications bij Vodafone Nederland:

“Met één klik bel je collega’s om samen te werken aan een oplossing. Met nog twee klikken betrek je klanten in het gesprek om de oplossing direct te tonen. Eventueel kun je in de conference call een tekening op een ‘whiteboard’ maken om het proces toe te lichten en slides of foto’s te presenteren van het product.”

Uitgebreide call center-functionaliteiten

Bedrijven kunnen met Skype for Business keuzemenu’s inrichten op basis van medewerkersgroepen. Van der Spek: “Klantvragen over bijvoorbeeld facturen komen dan direct terecht bij de vijf medewerkers die hier over gaan. En het doorschakelen van het telefoon- of (web)chatgesprek houdt op dat moment automatisch rekening met de beschikbaarheid van collega’s. Daarnaast krijgt ook de receptie betere functionaliteiten om zo goed mogelijk door te verbinden. Hierdoor worden klanten direct geholpen door de juiste persoon.”

Vodafone standaardiseert Skype for Business

Vodafone heeft speciaal voor middelgrote organisaties een gestandaardiseerde Skype for Business omgeving opgezet in Vodafone-datacentra. Hierdoor zijn de kosten voor middelgrote bedrijven aanzienlijk lager dan wanneer voor hen op maat een omgeving opgezet en onderhouden moet worden. Bedrijven betalen enkel een vast bedrag per medewerker per maand. Daarnaast bellen medewerkers onderling gratis via Skype for Business clients en naar vaste en mobiele nummers die onderdeel zijn van de dienst. Doordat de telefooncentrale met deze dienst niet meer nodig is, kan dit een aanzienlijke extra besparing opleveren.

Ready Business

Skype for Business is toegevoegd aan het portfolio van Vodafone omdat het een cloud productivity oplossing is die alle middelen die klanten gebruiken om te communiceren en samenwerken, slim combineert. Skype for Business past goed bij de visie die Vodafone heeft op Ready Business: snel inspelen op kansen in de markt met schaalbare en flexibele oplossingen, verbonden medewerkers en klantgericht werken. Innovatie, flexibiliteit en samenwerking zijn voorwaarden voor hun succes.
PHC is door Vodafone aangewezen als één van de geselecteerde partners die Skype for Business mogen aanbieden. Wilt u meer informatie neem dan contact met ons op.

Ter illustratie een video hoe Skype for Business in de praktijk kan werken.