KPN schrapt 580 banen binnen zakelijke tak

Telecomconcern KPN schrapt 580 banen in het zakelijke onderdeel. Het gaat om nieuwe maatregelen om de "effectiviteit" binnen de zakelijke tak te verhogen.
Dit meldt het bedrijf woensdag.

Het ontslag moet ervoor zorgen dat er vanaf 2016 jaarlijks 45 miljoen euro wordt bespaard. In 2015 moet KPN nog een voorziening van 50 miljoen euro maken door de bezuiniging.

Het telecomconcern haalt aan dat zakelijke klanten steeds minder gebruik maken van traditionele diensten en steeds meer van minder arbeidsintensieve diensten die zijn gebaseerd op IP-technologie. Ook is er steeds meer vraag naar cloud- en hostingdiensten.

Verder legt KPN uit dat veel Nederlandse ondernemingen krimpen en vestigingen sluiten. Investeringen in ICT worden uigesteld.

Grote impact

"We realiseren ons dat de aankondiging van vandaag ingrijpend is en grote impact zal hebben op de collega’s die het treft", zegt KPN-topman Eelco Blok. "We zullen ons uiterste best doen om de betrokken medewerkers te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan."

"Natuurlijk is het een moeilijk besluit om het aantal arbeidsplaatsen te reduceren, maar het is nodig om onze positie in de zakelijke markt te versterken.”

Tegelijk met het ontslag worden er tweehonderd nieuwe monteurs aangenomen waarmee KPN bestaande klanten beter van dienst wil zijn.

Het gaat om de tweede grote ontslagronde bij KPN. Begin dit jaar werd aangekondigd dat er tot 2016 tussen de 1.500 en 2.000 arbeidsplaatsen wordt geschrapt. Dit moet een besparing opleveren van 300 miljoen euro.

Late kant

Marktanalist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen zegt dat het massaontslag eraan zat te komen "maar 580 arbeidsplaatsen is toch een heel flinke reductie".

''Zo'n 250 banen leek me al aanzienlijk, maar nu verdwijnt er bij het onderdeel zo'n 6 tot 7 procent van de arbeidsplaatsen'', voegde hij toe. Versteeg gaf aan dat KPN ''aan de late kant'' is met zijn ingreep. ''Ze weten al jarenlang dat het slecht gaat in de zakelijke markt.'' Daar staat volgens hem wel tegenover dat KPN nu wel heel fors heeft ingegrepen.

Versteeg denkt dat er de komende jaren meer reorganisaties bij KPN zullen plaatsvinden. ''Dit zal niet de laatste zijn, de markt blijft krimpen. Maar bij Zakelijk kunnen ze nu een paar jaar vooruit.''

Hij benadrukte dat de consumententak ook ''langzaam, maar nog jarenlang'' zal blijven krimpen. ''Op termijn zegt iedereen tv-abonnementen op en wordt er via internet televisie gekeken. Dat is een flink deel van de inkomsten'', aldus de kenner.

Grote klap

De vajbonden noemen de banenreductie een grote klap ''Uit de toelichting van KPN aan ons leek op te maken dat er mogelijk meer stappen zullen volgen. Dat baart zorgen'', zegt CNV-bestuurder Albert Spieseke. Volgens CNV bevat het sociale plan van KPN wel Lees meerenkele positieve elementen die er bij vorige reorganisaties niet waren.

Er zijn ook lichtpuntjes, bevestigt FNV-bestuurder Joost van Herpen. KPN heeft de bonden toegezegd om zijn best te doen door middel van herplaatsing zoveel mogelijk medewerkers binnenboord te houden. Van Herpen denkt dat er door een vrijwillige vertrekregeling nog arbeidsplaatsen vrij kunnen komen, waardoor er minder mensen ontslagen hoeven te worden.

De vakbondsbestuurder erkent de noodzaak van de maatregelen die KPN doorvoert. Het telecombedrijf heeft minder mensen nodig om de zakelijke markt te bedienen, nu er door de opkomst van onder meer nieuwe technologieën bij bedrijven minder werk verricht moet worden om telecom- en ICT-zaken bij klanten te regelen.

Hans de Jong, belangenbehartiger bij Vakbond De Unie, noemt KPN-topman Eelco Blok wel een ''hardliner zonder langetermijnvisie''. ''We zagen deze technologische en maatschappelijke ontwikkelingen van mijlenver aankomen'', aldus De Jong. ''We blijven de indruk houden dat KPN steeds achter de feiten aanloopt en te laat reageert op marktontwikkelingen en daardoor steeds genoodzaakt is om in de kosten te moeten snijden.''

bron: nu.nl