PHC
Bedien de website met je mobiel

Payinfo, wat is het en wat kan het voor jou betekenen?

22-mrt-2016

Wat is Payinfo en wat doet het?

Payinfo.nl, ook wel bekend als SMS-dienstfilter, is ontstaan door een gezamenlijk project van KPN, T-Mobile en Vodafone. Later zijn ook UPC, Telfort en Tele2 toegevoegd aan dit samenwerkingsverband.

Payinfo.nl wordt verzorgd door de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. In deze gedragscodes hebben aanbieders van mobiele internet diensten en de aangesloten provider afspraken met elkaar gemaakt. De gedragscode is opgesteld in 2009.

In het samenwerkingsverband zijn de krachten door de providers gebundeld in de strijd tegen betaalde mobiele content én belangrijker nog, er is een centraal platform ontstaan waar alle (eind)gebruikers op één plek terecht kunnen, zowel een particuliere klant als de zakelijke gebruiker. Alle aanbieders van mobiele content (denk hierbij aan ringtones, spelletjes, SMS-abonnementen, etc.) die iets verkopen aan klanten van de aangesloten providers zijn verplicht deze te vermelden op de website Payinfo.nl. Dit geldt inmiddels voor zowel betaalde SMS- diensten als internetdiensten.

Payinfo.nl is zelf dus niet de leverancier van de betaalde dienst. Payinfo.nl is feitelijk een database voor alle betaalde mobiele content en geeft de gebruiker inzicht en informatie over (een) dienst(en) die word(t)(en) afgenomen.

Betaalde SMS dienst en/of internetdienst beëindigen?
Zo eenvoudig als een betaalde SMS-dienst, dan wel internetdienst wordt geactiveerd, is het opzeggen ervan helaas niet. Een voornaam verschil tussen een SMS-dienst een internetdienst is de manier waarop deze wordt aangeboden. Bij een SMS-dienst wordt de informatie direct op je mobiele telefoon aangeboden; vaak via een SMS-bericht. Bij een mobiele internet dienst krijgt de gebruiker een e-mail of SMS met daarin een verwijzing naar een website waar alleen de ontvanger toegang toe verkrijgt. Daar wordt vervolgens door de gebruiker zelf de informatie bekeken en/of gedownload.

Dit verschil zorgt ervoor dat het stopzetten van de dienst ook verschilt:
Het stopzetten van een SMS-dienst werkt vaak via de zogenaamde shortcode van 4 cijfers, waarvan de SMS-berichten worden verstuurd. Voor het stopzetten ervan moet een SMS worden verstuurd naar het betreffende nummer. Dit lijkt eenvoudig, maar wat als het nummer van de dienst niet bekend is, of de SMS-opdracht voor het beëindigen van de dienst (vaak is dit STOP of UIT) niet bekend is, of niet wordt geaccepteerd?

Stopzetten
Het stopzetten van een betaalde internetdienst is vaak nog lastiger. Bij de activatie van de dienst wordt vaak een e-mail gestuurd met daarin een handleiding hoe de dienst moet worden beëindigd, of wordt op de activatie pagina van de dienst direct uitleg gegeven over het stopzetten ervan. Deze informatie is helaas achteraf vaak niet voorhanden en dan blijkt het stopzetten ervan een moeilijk te winnen strijd.
Wat kan Payinfo.nl voor mij betekenen in geval van stopzetten van ongewenste SMS-diensten en/of internetdiensten?

Met mobiel regelen
Het zeer lastige traject wat moet worden doorlopen als je zelf de betaalde dienst wil stopzetten is niet langer nodig dankzij Payinfo.nl. Stopzetten via Payinfo.nl werkt effectief, eenvoudig en kan vanaf zowel een computer als rechtstreeks vanaf je mobiele telefoon worden geregeld.

Op de website moet eerst je mobiele telefoonnummer worden ingevuld. Je krijgt dan een gratis SMS met daarin een toegangscode om in te loggen. Na het inloggen zie je een overzicht van alle diensten die je op dat moment afneemt.

Nadat je bent ingelogd kun je de actieve SMS-dienst(en) één voor één stopzetten. Ook kun je ervoor kiezen om alle betaalde SMS-diensten in één keer te blokkeren. Daarmee voorkom je dat je in de toekomst nog een keer onbewust of ongewenst een SMS-dienst afsluit.

Blokkeren van SMS-dienst
Het inzicht verkrijgen in en hulp bij het opzeggen van betaalde internetdiensten werkt op exact dezelfde wijze als bij de SMS- diensten. Blokkeren van een betaalde internet dienst is helaas (nog) geen optie. Los van het inzicht welke diensten zijn geactiveerd en de instructies van het opzeggen ervan, kun je op payinfo.nl ook aanvullende informatie vinden over aanbieders van SMS-diensten. Heb je bijvoorbeeld wel een shortcode, maar weet je niet wie de aanbieder is? Dan kun je op de website de shortcode invullen. Je krijgt dan alle beschikbare informatie over de aanbieder die achter de shortcode.

Richard Henkelman  088-2111124

Richard geeft als medewerker backoffice eerstelijns support aan klanten. U kunt bij hem terecht voor hulp en advies bij uw vraagstukken.

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.