Zakelijk gebruik WhatsApp in opmars

De onder consumenten populaire instant messaging-dienst WhatsApp heeft in Nederland ook voet aan de grond gekregen in de zakelijke markt. Inmiddels past 38 procent van de WhatsApp-gebruikers de van origine Amerikaanse app ook toe voor zakelijke doeleinden. Daarbij gaat het met name om de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar (48 procent). Dat blijkt uit onderzoek onder 1372 Nederlanders, verricht door het bureau Multiscope.

Het versturen van tekstberichten via WhatsApp blijkt de meeste gebruikte communicatievorm onder de Nederlandse app-gebruiker. Volgens Multiscope stuurt slechts 18 procent ‘af en toe’ een ingesproken bericht. Ondanks het feit dat zakelijk WhatsApp-gebruik in opkomst blijkt, is niet iedereen daar over te spreken. Volgens 13 procent van de ondervraagde 18 tot 34 jarigen werkt het zakelijk toepassen van WhatsApp ‘verstorend op de balans tussen werk en privé. Ook vindt men dat WhatsApp-gebruik in een zakelijke omgeving ‘niet professioneel genoeg over komt’.

De algehele populariteit van WhatsApp in Nederland blijkt onder andere, aldus Multiscope, uit het feit dat de app op 90 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd is. De berichtendienst wordt ook intensief gebruikt, zo wijst het Multiscope-onderzoek uit: Nederlanders ontvangen en versturen dagelijks gemiddeld respectievelijk 65 en 30 WhatsApp-berichten op hun smartphone. De ‘zware gebruikers’ zijn te vinden in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar. Zij zitten, aldus het bureau, in gemiddeld tien WhatsApp-groepen. 

Bron: connexie