Wat zijn de grootste veranderingen bij de verloving tussen Vodafone en Ziggo?

Wat zullen de grote zichtbare verandering zijn?
Het is ondertussen bekend dat er een tweede reus in telecomland komt. Zodra Vodafone en Ziggo samengaan, vormt het nieuwe bedrijf een grote concurrent voor KPN. De kleintjes hebben voorlopig het nakijken. Vijf vragen over de samenwerking.

Waarom gaan ze samen?
"Het heilige geloof is dat je als telecombedrijf vier diensten moet kunnen leveren aan de klant: vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Dan ben je klaar voor de toekomst", zegt analist Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper. Op dit moment zijn KPN en Tele2 de enige partijen die dat in een pakket aanbieden.

In Nederland heeft het bedrijf met Ziggo nog geen eigen mobiele netwerk. Het bedrijf biedt wel mobiele telefonie aan, maar daarvoor huurt het op dit moment nog capaciteit op het netwerk van Vodafone.

"Ziggo is groot in het vaste netwerk en wil ook mobiel aanbieden. Vodafone is groot in mobiel en wil vast doen", vat Achterberg samen. "Ze zijn niet onaardig bezig, maar willen ze echt een vuist kunnen maken, dan vinden ze dat ze samen moeten gaan."

Het is overigens de vraag of de vierdelige pakketten inderdaad de toekomst hebben. Achterberg: "Want het kan best zijn dat de mobiele netwerken zo snel worden, dat je daar alleen al genoeg aan hebt. En dat je dus zegt: die tv en vaste telefonie heb ik niet meer nodig, want ik doe het allemaal via internet en mobiel."

Wordt mijn abonnement straks goedkoper?
Ja en nee, zegt Achterberg. "Er zal een interessante concurrentiestrijd ontstaan." Die kan leiden tot kortingen om klanten binnen te halen. "Op de korte termijn denk ik dat de consument daar niet slechter van wordt."

Maar het omgekeerde komt ook voor. Achterberg: "Toen UPC Ziggo overnam, was het eerste wat er gebeurde dat de prijzen van Ziggo omhoog gingen." Kanttekening daarbij is dat klanten er wel een sportzender bij kregen.

Uiteindelijk is de vraag of er op de langere termijn genoeg concurrentie blijft bestaan als er maar twee grote aanbieders zijn. "Is dat genoeg? Zullen ze de markt dan niet gewoon gezamenlijk verdelen? Wat gaat er dan met de prijzen gebeuren?"

Vodafone directielid Barbara de Ridder wil niets zeggen over de prijzen. "Of er lagere tarieven komen is uiteindelijk aan het nieuwe management."

Moeten er mensen weg?
"Ja, natuurlijk", zegt Achterberg. Door de twee bedrijven te combineren kunnen ze efficiënter en voordeliger werken. Zo kunnen ze gebruik maken van elkaars infrastructuur, IT-systemen en worden de marketing en de site samengevoegd. Daardoor zal de joint-venture naar verwachting zeker 3,5 miljard euro minder aan kosten maken.

Achterberg: "Dus je hebt maar een ruggengraat nodig. Dat gaat ten koste van medewerkers, heel simpel."

Ook De Ridder denkt dat het onvermijdelijk is dat er banen verdwijnen. "De verwachting is dat er mensen weg moeten, maar over de aantallen kan ik nog niets zeggen."

Worden ze niet te groot?
Een lang lopende discussie tussen telecombedrijven en de toezichthouders in Nederland, is die over de toegang tot de netwerken die er liggen.

KPN heeft een glasvezelnetwerk en een kopernetwerk in Nederland liggen, en daarom een hele machtige positie op de markt. Om eerlijke concurrentie mogelijk te maken, moest het bedrijf de netwerken van toezichthouders openstellen en andere aanbieders toelaten.

Ziggo heeft een eigen kabelnetwerk dat een groot deel van Nederland dekt. Maar omdat Ziggo een kleinere partij is, en omdat er volgens Europese regels maar een partij gereguleerd mag worden, hoefde ze dat niet open te stellen. Daarnaast is het technisch iets ingewikkelder om de kabel toegankelijk te maken voor anderen, dan DSL of glasvezel.

"De vraag is: moet Vodafone Ziggo straks zijn gezamenlijke netwerk wel openstellen? Zodat Tele2 dan ook bij Vodafone op het mobiele netwerk kan, of bij Ziggo op het kabelnetwerk", aldus Achterberg.

Vodafone pleitte zelf altijd voor het opengooien van de netwerken. "Dus het zou een beetje vreemd zijn als er nu niets zou gebeuren. Het is een beetje koffiedik kijken, de toezichthouder zal er uiteindelijk een uitspraak over moeten doen."

Hoe lang gaat dit duren?
Vodafone Nederland en Ziggo moeten nu met een plan komen om de bedrijven samen te voegen. Daar zullen ze zo'n negen maanden mee bezig zijn, verwacht De Ridder. In de tussentijd moet de toezichthouder, in dit geval vermoedelijk de Europese Commissie, zich buigen over de vraag of er genoeg eerlijke concurrentie op de markt mogelijk blijft.

Gaan de toezichthouders akkoord, dan zal de samenwerking naar verwachting voor het einde van het jaar rond zijn.

bron: NOS.nl