KPN bereidt zich voor op piek dataverkeer oud & nieuw

Miljoenen Nederlanders verbonden houden tijdens de jaarwisseling. Dát is de uitdaging waar KPN weer voor staat. Een speciaal ‘oud & nieuw-team’ bij KPN bereidt zich voor. En is er bijna klaar voor. De jaarwisseling is hét piekmoment van het jaar voor het mobiele netwerk van KPN. Miljoenen mensen bellen, sms’en, facebooken, whatsappen en instagrammen dan tegelijkertijd. Om al dat bel- en dataverkeer in goede banen te leiden is er een speciaal ‘oud & nieuw-team’ bij KPN volop bezig met alle voorbereidingen voor 31 december.

De wacht houden

Op het Service Quality Centre (SQC) in Hilversum wordt altijd, maar zéker tijdens de jaarwisseling, het bel- en dataverkeer nauwlettend gemonitord. Ed Dusschoten, kwaliteitsmanager, zal voor de zestiende keer namens KPN ’s nachts de wacht houden. Gevraagd of hij het niet vervelend vindt, nooit met oud & nieuw thuis te zijn zegt hij: ‘Je moet het meegemaakt hebben om het te begrijpen. De sfeer, het samenwerken met collega’s. De spanning die toeneemt. Zullen we het weer redden? Je neemt om twaalf uur snel een slok champagne, wenst je collega’s gelukkig nieuwjaar en dat glas belandt op een kast. Om half drie vind je dat glas weer terug, en is de prik er wel af. Maar dat maakt niet uit. Dan weet je dat je de klus weer hebt geklaard. Het is een soort verslaving…!’

Mobiele piek

Ed houdt niet in zijn eentje de wacht. Tijdens oud & nieuw zijn er zo’n 20 mensen op het SQC aanwezig om alles in goede banen te leiden. Vroeger was het de vaste telefoonlijn die overbelast raakte. Maar tegenwoordig is het vooral het mobiele netwerk waar veel van gevraagd wordt. Dennis van Asch, Quality Manager Mobiel, is speciaal belast met de voorbereidingen en het monitoren van het mobiele netwerk: ‘Iedereen grijpt om kwart over twaalf zijn mobiel. Er worden honderdduizenden foto’s en filmpjes tegelijk verzonden. Je krijgt ’t echt voor je kiezen die nacht. Maar het is de beste test die je kunt hebben voor je mobiele netwerk.’

Steeds meer 4G

Steeds meer Nederlanders maken gebruik van het supersnelle 4G-netwerk van KPN. Op dit moment heeft KPN meer dan 1,7 miljoen 4G-klanten. Het mobiele datagebruik is mede daardoor het afgelopen jaar circa 50% gestegen. Tijdens oud & nieuw is het dataverkeer ongeveer zo’n 40% hoger dan op een normale dag. En KPN moet ervoor zorgen dat al dat verkeer op het netwerk in beweging blijft.

Hoe bereiden we ons voor?

KPN deed de afgelopen jaren veel investeringen in zijn netwerken, maar voor piekmomenten als deze blijven tijdelijk extra maatregelen nodig. Op plaatsen waar traditioneel in de nieuwjaarsnacht veel mensen samenkomen wordt de capaciteit maximaal uitgebreid. Verder worden er draaiboeken opgesteld voor als er iets fout gaat, er worden afspraken gemaakt met de politie, monteurs staan stand-by voor het geval er calamiteiten zijn, en in het SQC wordt al het verkeer voortdurend gemonitord. Daar staan ze ook in direct contact met leveranciers die razendsnel kunnen schakelen in het geval van problemen.

Mogelijk trager

Ondanks alle extra investeringen kán het voorkomen dat op piekmomenten tijdens de jaarwisseling en op plaatsen waar veel mensen samenkomen, een mobiele internetverbinding wat langzamer wordt, sms’jes later aankomen of een telefoonverbinding trager tot stand wordt gebracht. Maar KPN in het algemeen en de mensen op het SQC in het bijzonder doen er alles aan om optimale verbindingen tot stand te blijven brengen.

bron: telebeeld.nl