Samsung en Apple sterkst in smartphone-land

Samsung en Apple zijn wereldleiders op het gebied van smartphone-verkopen in het tweede kwartaal van 2015. Zowel op de zakelijke als op de gehele markt bevinden zij zich in de top. Huawei heeft binnen de gehele smartphone-markt een derde plek verworven, terwijl de smartphone-leverancier binnen de zakelijke markt de zevende plek pakt, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Strategy Analytics. In totaal groeide de wereldwijde smartphone markt met 15 procent ten opzichte van vorig jaar.

Hoewel de resultaten van de zakelijke smartphone markt van het tweede kwartaal van 2015 nog niet zijn gepubliceerd door Strategy Analytics, kan uitvoerend directeur Neil Mawston, Computable hier toch wat informatie over geven. Zo zijn Apple en Samsung volgens hem de twee belangrijkste leveranciers van zakelijke smartphones ter wereld in het tweede kwartaal van 2015. ‘Daarnaast was Android het beste zakelijke smartphone platform. Het besturingssysteem was dit tweede kwartaal goed voor tweederde van alle wereldwijde verkopen.’ De software van Microsoft (Microsoft WP OS) behaalde volgens Mawston de derde plek in deze lijst.

Wat betreft de gehele markt (zakelijk en consumenten) waren Samsung en Apple ook in de top twee terug te vinden. Samsung verkocht in het tweede kwartaal van 2015 71,9 miljoen smartphones. Dit is een daling ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014, waarin Samsung 74,5 miljoen smartphones verkocht. Apple verkocht 47,5 miljoen smartphones, ten opzichte van 35,2 miljoen smartphones in dezelfde periode in 2014. Huawei behaalde wereldwijd de derde plek met meer dan tien miljoen meer smartphone-verkopen in het tweede kwartaal van 2015 (30,5 miljoen) dan in Q2 2014 (20,1 miljoen).

Zowel Apple (14 procent) als Huawei (9 procent) zagen hun marktaandeel dan ook stijgen. Samsung behaalde dit jaar echter een lager marktaandeel dan een jaar geleden, respectievelijk 21,2 procent en 25,3 procent, maar behaalde daarmee alsnog de eerste plek.

Hoewel Huawei in de algemene wereldwijde smartphone-markt nog een derde plek innam, is de smartphone-leverancier in de zakelijke markt niet in de top drie terug te vinden. Volgens Mawston bevindt Huawei zich binnen de zakelijke markt op de zevende plek.

Traagste groei sinds jaren
Ondanks de positieve resultaten van onder andere Apple en Huawei, groeide de algemene smartphone-markt in 2015 het traagst sinds zes jaar, volgens Strategy Analytics. De markt groeide dit jaar met 15 procent. In 2014 groeide de markt nog met 26,6 procent. Volgens Strategy Analytics-directeur Linda Sui vertraagt de groei als gevolg van toenemende volwassenheid in belangrijke markten van de Verenigde Staten, Europa en China.

Sui denkt te weten hoe er verandering kan worden aangebracht in deze afnemende groei. ‘Het ontwerp van smartphones moet worden veranderd, om een nieuwe groei te kunnen realiseren.’ Bij een dergelijke verandering moet er volgens Sui worden gedacht aan opvouwbare of oprolbare smartphones.