Providers wilden gerichte campagne tegen netneutraliteit

Mobiele providers in Europa zijn dusdanig bang voor de effecten van netneutraliteit dat zij daarom consumenten inzake deze kwestie wilden beïnvloeden. Dat schrijft althans The Register op basis van gelekte documenten die inzage bieden in de plannen van de mobiele brancheorganisatie GSMA. De documenten zijn genaamd “Make The Net Work” en beschrijven onder meer hoe Europese providers consumenten via reclamecampagnes proberen te wijzen op de negatieve gevolgen van netneutraliteit. Zo stelt de GSMA in zijn plannen dat klanten onder de regels van netneutraliteit te lijden krijgen onder een kwalitatief mindere verbinding.

In de campagne zou naar voren moeten komen dat het managen van netwerken door mobiele providers juist in staat stelt sterke en stabiele verbindingen te waarborgen. Deze zijn vooral nodig voor de toename van streaming muziek en video, videobellen en online gaming op mobiele platformen. Ook speelt de GSMA in op het gevaar van cybercrime waaronder de diefstal van persoonlijke gegevens en spam. Oorspronkelijk zou de campagne afgelopen september van start hebben moeten gaan, maar om onduidelijke redenen is dat niet gebeurd. Volgens bronnen zou vooral Vodafone een groot voorstander zijn geweest van de GSMA-plannen, die zouden zijn gebaseerd op een bijeenkomst van CTO's in augustus. De GSMA wilde tegenover The Register niet ingaan op het bestaan van de plannen.

Deze week publiceerde GSMA-lid Orange een eigen document waarin het ingaat op de gevolgen van het Europese ICT-beleid. De Franse provider legt daarin vooral de nadruk op de mogelijkheid dat te veel regulering ten koste zullen gaan van investeringen door mobiele operators. Orange wijst op de opkomst van OTT-diensten die zware druk leggen op de mobiele netwerken, maar hier niet de kosten dragen voor de bouw en het onderhoud van de netwerken. Volgens Orange ontspringen OTT-diensten nu onterecht regulering op Europees niveau.

Bron: Telecompaper