KPN stopt op termijn met ISDN1, ISDN2 en VoiP Connect

KPN innoveert voortdurend, klantwensen op het gebied van telefonie veranderen en de vrijwel iedereen is van vaste telefonie overgestapt naar bellen via internet (VoiP). In dat kader kondigt KPN een aantal aanpassingen aan in het aanbod voor traditionele telefoniediensten (PSTN / ISDN).

ISDN1 en ISDN2

Deze traditionele diensten worden de komende jaren gemoderniseerd of vervangen door alternatieven die voorbereid zijn op de toekomst. Van oudsher wordt er voor vaste telefonie in Nederland gebruik gemaakt van lijnen die verbonden zijn met een telefonieplatform. Deze traditionele telefoniediensten (analoge PSTN en digitale ISDN) verlopen via (lokale) telefooncentrales en het telefonieplatform van KPN. Sinds 2006 zijn deze lijnen ook beschikbaar voor andere telefonieaanbieders die de diensten afnemen bij KPN Wholesale.

Traditionele telefoniediensten

Het aantal gebruikers van deze traditionele telefoniediensten (ISDN/PSTN) neemt de laatste jaren sterk af. Veranderend klantgedrag en het succes van bellen via internet (VoiP) dragen hier aan bij. Daarom gaat KPN de enkelvoudige PSTN dienst moderniseren op basis van KPN's landelijke IP infrastructuur, waardoor gebruikers deze functionaliteit kunnen blijven gebruiken. KPN is op 10 mei 2017 reeds gestart met een pilot en de migratie van de eerste van 13 centrales binnen deze pilot.

Breedband

Klanten van KPN en van KPN Wholesale die gebruik maken van het digitale enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN zullen de komende jaren moeten overgaan naar op breedband gebaseerde telefonieoplossingen, die al geruime tijd een bewezen alternatief zijn. Hiermee kunnen naast telefonie ook oplossingen als pinnen en beveiliging worden geboden. Bovendien stelt de breedbandtechnologie de gebruiker in staat om verschillende diensten veelal voordeliger te combineren over één aansluiting.

ISDN1 en ISDN2

Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN niet meer beschikbaar zijn voor klanten van KPN en van KPN Wholesale. Voor ISDN15/20/30 geldt dat KPN deze dienstverlening vooralsnog continueert en tenminste tot 1 januari 2021 blijft ondersteunen. KPN zal de overgang zorgvuldig begeleiden. Klanten van KPN Retail en KPN Wholesale worden daarom uitgebreid geïnformeerd over eventuele veranderingen die kunnen ontstaan in de situatie van de klant.Gebruikt u nog PSTN, ISDN 1/2 en bent u benieuwd wat de alternatieven zijn? Neem dan contact met ons op.

VoiP Connect

KPN heeft jaren geleden een vroege versie van VoiP geïntroduceerd onder de naam VoiP Connect. Hoewel VoiP de toekomst heeft, wordt VoiP Connect per 15 oktober 2017 door KPN uitgefaseerd. KPN heeft inmiddels andere, nieuwere diensten voor telefonie die nog beter aansluiten bij de wensen van onze klanten.

VoiP Connect klanten zijn inmiddels met een brief geïnformeerd over deze wijziging en krijgen als alternatief KPN ÉÉN aangeboden. Met KPN ÉÉN kun je vaste telefonie integreren met mobiele telefonie en alle bijbehorende voordelen als kosteloos onderling bellen. Ook kent KPN ÉÉN een eigen portal waar je zelf makkelijk instellingen aanpast, facturen inziet en analyses van belgedrag etc. maakt.

Als Strongest Partner van KPN heeft PHC de kennis en kunde in huis om je VoiP Connect abonnement op tijd om te zetten naar een nieuwe dienst.