PHC
Bedien de website met je mobiel

Waar moet je op letten als je naar een andere provider overstapt?

12-mei-2017

Het is tegenwoordig steeds normaler om over te stappen van bijvoorbeeld energieleverancier, verzekeringsmaatschappij of telecomprovider. Toch is het ook iets waar veel mensen tegenop zien, want het gaat niet altijd even makkelijk en er gaan veel verhalen over slechte ervaringen rond, vooral als het om overstappen van (mobiele) telefoonprovider gaat. Toch is het niet nodig om dan maar bij je huidige provider te blijven, als je goed voorbereid bent kan er weinig mis gaan.

Wat is porteren?
Eigenlijk is porteren niks anders dan het overzetten van een (mobiel) telefoonnummer naar een andere Telecomprovider. Binnen de mobiele wereld is dit een proces dat veelvuldig plaatsvindt. Vooral voor bedrijven kan een nummerportering van groot belang zijn. Vrijwel geen enkel bedrijf zit er namelijk op te wachten om nieuwe nummers te krijgen als ze zouden overstappen naar een andere leverancier. Het nummer is bij je contacten en klanten bekend, en als ze je niet meer kunnen bereiken kun je dus maar zo klanten verliezen. Met een nummerportering houd je je vertrouwde nummers en blijf je dus bereikbaar.

Hoe veelvuldig porteren ook plaatsvindt, in de dagelijkse praktijk blijkt dit proces echter nog steeds de nodige onduidelijkheid en problemen met zich mee te brengen. Wanneer je je echter houdt aan de regels zoals deze gebonden zijn aan een portering, kunnen er geen onduidelijkheden en problemen ontstaan.

Er zijn 2 soorten porteringen

  1. Porteren van een prepaid nummer. In dit geval wordt een nummer met een naamloze registratie overgezet naar een op naam geregistreerd abonnement met een contractuele verplichting. In dit geval geldt geen opzegtermijn en is de aanvraag af te handelen in maximaal 10 werkdagen. Houd wel rekening met het feit dat het eventueel nog aanwezige prepaid tegoed na het porteren van het nummer komt te vervallen.
  2. Porteren van een postpaid (abonnement) nummer: dit is mogelijk aan het einde van het contract bij de huidige provider. Als de contractuele verplichting al voorbij is, of men zit in de laatste maand van het contract, wordt er een opzegtermijn van één maand in acht genomen (zowel zakelijk als privé). Indien het contract nog loopt, kan de portering pas op de einddatum van het contract plaatsvinden.

Aan te leveren gegevens

Afhankelijk van het type portering, moeten er verschillende gegevens worden aangeleverd:

  • Prepaid: het nummer, het volledige simkaartnummer en de gewenste porteerdatum.
  • Postpaid privé: het nummer, het volledige simkaartnummer en de exacte tenaamstelling bij de huidige provider.
  • Postpaid zakelijk: het nummer en het klantnummer bij de huidige provider.

De datum

Voordat een portering wordt aangevraagd, is het verstandig van te voren rekening te houden met bepaalde factoren om de porteringsdatum vast te stellen. Je kunt hierbij denken aan deze zaken:

  • Houd rekening met een eventuele vakantieperiode.
  • Is er voldoende tijd om de nieuwe simkaarten bij de eindgebruikers te krijgen?
  • Zijn er collega’s in het buitenland?
  • Moet ieder nummer op dezelfde datum worden overgezet?
  • Zijn eventueel opgeslagen contacten van de oude simkaart gehaald?
  • Zijn eventuele belangrijke voicemailberichten veilig gesteld?
  • Krijgt iedereen het juiste formaat simkaart? (regulier, micro of nano-sim)?
  • Zijn er op de dag van porteren reserve simkaarten aanwezig? Dit om problemen m.b.t. verlies, verkeerd formaat, simkaart defect, etc. op te lossen.

Let op!

Ook nadat het nummer daadwerkelijk is overgezet naar de nieuwe provider moeten er een aantal zaken worden geregeld:

  • Instellen van een eigen pincode.
  • Registratie van de nieuwe PUK code.
  • Inspreken & instellen van de Voicemail.
  • SMS dienstenfilter opnieuw instellen Payinfo

Heb je naar aanleiding van bovenstaande blogpost nog vragen, of kunnen wij je helpen bij een overstap? Wij hebben veel ervaring hiermee en kunnen het proces in goede banen leiden voor je. Neem dan contact met ons op.

Richard Henkelman  088-2111124

Richard geeft als medewerker backoffice eerstelijns support aan klanten. U kunt bij hem terecht voor hulp en advies bij uw vraagstukken.